Saunování a wellness je tak trochu jiný svět. Relax v rámci všedního dne, vytržení z reality, ať už je jakákoli. Někteří z nás vyžadují tento typ odpočinku pravidelně třeba i dvakrát týdně, jiní jej zase vnímají spíše jako něco neobvyklého, čím se třeba jednou za pár měsíců odměňují. Ať už to máte tak nebo onak, jistě se i Vás týká otázka toho, kolik Vaše návštěva wellnessu vlastně stojí.

Můj první střet s cenou

Osobně si pamatuji na svoji první návštěvu Aquapalace. Jeli jsme do tohoto centra s manželem na celý den a moc jsme se těšili. Když jsem si u kasy přečetla, že celodenní vstup vyjde na něco málo přes 800 korun, byla jsem opravdu zaskočená. V tu dobu mi to přišlo prostě moc. Po celém dni tam jsem ale věděla, že tohle zaplatím kdykoli jindy bez mrknutí oka. Spousta různých druhů saun, nápaditost, klid, ale i saunové ceremoniály. Byla jsem nadšená. Za tou cenou se toho skrývalo mnohem více, než by se za ní dalo na tu tabuli napsat do závorky.

Od té doby jsem přestala cenu za naše návštěvy saun řešit. Každé sauně jsem vždy dala šanci, chtěla jsem si zažít obsluhu, chování, prostory, saunu jako takovou, můj pocit z toho všeho. Toto je něco, co nikam nenapíšete, nikomu to předem nevysvětlíte. A přece je to vlastně to hlavní, za co si klient platí.

O co při prodeji vlastně jde?

Jak tak sleduji prodej všeho možného napříč různými businessy, mám často pocit, že jde opravdu jenom o peníze. Zaplaťte, vezměte si to a jděte. Naposled jsem to zažila docela nedávno a je to opravdu hodně nepříjemné. Člověk má pocit, že dal 1500,- za něco, co vlastně najednou veškerou tu hodnotu ztratilo, protože tomu, kdo Vám to prodal, jste úplně víte kde. Mnohem více než o to, kolik něco stojí, by mělo záležet na tom, zda to dotyčnému skutečně pomáhá. Jak se díky tomu klient cítí? Jak si to užívá? Umí to užívat? Rozumí tomu? Nepotřebuje nějak poradit? Co by změnil? A co se mu naopak líbí?

Toto jsou klíčové otázky, které ale spoustu prodejců vůbec nezajímají. Prodají a tím skončili. Teď jsem se možná trošku odchýlila od služeb k produktům, takže se zase pokusím vrátit ke službám, abych mohla popsat to, co si vlastně kupujete ve wellness. U služeb je celý tenhle kolotoč ještě mnohem zajímavější. Služba totiž není statická věc, kterou si někdo odnese domů, ale je to živý organismus. Služba dýchá prostřednictvím plic toho, kdo jí dodává. Tluče jí jeho srdce. A je přesně tak silná, krásná a kvalitní jako ten, kdo za ní stojí. Wellness a sauna je služba. Je to něco živého, co si kupujete, když do centra dorazíte. Kupujete si zážitek. Kupujete si péči o sebe sama.

Pravá hodnota

V tento okamžik to celé začíná. Fajn, zaplatili jste stovku, dvě, tři, čtyři? Více? Méně? Je to jedno. Sledujte, zda to, co se děje dále, tu hodnotu nese. Jeden z důvodů, proč je v saunových centrech (krom Plzně) v dnešní době standard provozovat saunové ceremoniály, je hodnota. Péče saunéra o Vás a Váš prožitek, fakt, že mu záleží na tom, zda se saunujete zdravě a správně, a chce Vám pobyt v sauně zpříjemnit, nese hodnotu. Pokud dělá saunér svoji práci rád, ucítíte se v jeho přítomnosti prostě jinak. Během ceremoniálů má saunér skvělou příležitost Vám předat energii, povzbudit Vás, zklidnit, hýčkat. Pokud si nepřišel svůj ceremoniál pouze „odmávat“, ale je tam opravdu kvůli Vám, budete se do téhle sauny asi rádi vracet. A víte co? Neměli byste tolik řešit, kolik Vaše návštěva stojí. Za hodnotné věci má smysl platit, za co jiného přece.

U práce saunéra je problém stejný jako asi u většiny povolání – saunér si zařídí a připraví všechny své povinnosti  – ledové koule, éterické oleje, připraví saunu, zapojí hudbu, přinese vodu, naučí se dokonale mávat s ručníky… Ale pak někdy zapomene, že tohle všechno klient vůbec nevidí. Že to hlavní, co vidí a vnímá každý, pro koho svůj ceremoniál dělá, je jeho vlastní přístup. Atmosféra v sauně. To, s jakým zápalem a pro koho svůj ceremoniál vede. Pro sebe? Nebo pro ostatní? Chce tam s Vámi skutečně být? Dívá se Vám do očí? Klient jednoduše pozná, zda si saunér pouze odpracovává svoji směnu nebo zda je v sauně proto, aby ji zalil horkem linoucím se ze svého vlastního srdce.

Chci říci – vyzkoušejte si to a dejte sauně nebo centru, kam chcete jít/ chodit, šanci. Během jedné návštěvy zpravidla poznáte, jak Vám tam je. Kolik zájmu se Vám od zaměstnanců dostává? Jste pro ně důležití? Odpovězte si sami.